donderdag 14 april 2022

Huisje Boompje Elandje

De werkplaats is gevestigd in "het bakhuisje" in Hoog-Keppel in de Achterhoek.
E-mail: imove@cs.com

In mijn authentieke werkplaats werk ik met hout, meestal vers hout, wel te verstaan en met wol.
Twee natuurproducten die mijn hart gestolen hebben.

De oorsprong van het werken met natuurproducten ligt voor mij in Zweden. Daar wordt deze vorm van huisvlijt "Hemslöjd" genoemd.

De naam "Huisje Boompje Elandje" verwijst dan ook naar het Zweedse gevoel van huiselijkheid, waar "hemslöjd" in het leven altijd een grote rol heeft gespeeld.

Deze BLOG is te zien als een groeiend verslag. Ik zal hier een aantal van mijn producten laten zien en vertellen waarmee ik bezig ben op het gebied van "hemslöjd". Kijk ook op deze pagina naar het overzicht van alle verschillende producten. Je vindt het bovenin je scherm.

En wil je mij volgen op instagram? Sinds 2021 vind je mij onder  #huisje_boompje_elandje 


Er wordt gewerkt op een zogenaamde "schaafbok" als er met vers hout gewerkt wordt.
Wil je een keer een kijkje komen nemen in het bakhuisje en zien waar de Huisje-Boompje-Elandje producten tot stand komen? Of wil je een product bestellen? Stuur een mailtje aan: imove@cs.com

Groetjes en wie weet tot ziens,  (KLIK op "meer lezen" hieronder voor updates van bezigheden)
Ingrid


Update nazomer 2023

Als altijd vloog ook de zomer weer voorbij. Veel regen, maar ondanks dat veel plezier met hobbywerkzaamheden. Deze zomer stond in het teken van stoelen maken. Inmiddels heb ik twee eetkamerstoelen gemaakt in essenhout en twee klein formaat stoeltjes voor kinderen. Daarbij moet er veel geweven worden, want voor elke stoel heb ik ongeveer 32 meter band nodig. Dat is veel weefwerk! Ik heb een prachtig bandweefgetouwtje op de kop kunnen tikken in Zweden. Uit 1850!! Met liefde werden mij de vijf generaties voorgesteld die allemaal op dit weefgetouwtje gewerkt hebben. Is het niet geweldig? Bedenk eens wat voor prachtige banden er allemaal gemaakt zijn voor mij.
Ik volg daarom nu een cursus (#Spångmurs) waar ik leer werken met dit specifieke weefgetouw, zoals generaties voor mij dat in Zweden ook deden.



Update voorjaar 2023
De maanden vliegen weer voorbij. Wat een inspiratie ook dit jaar alweer van allerlei mensen die zich bezig houden met "huisvlijt". Vorige zomer begon mijn reis van het traditioneel 
Zweeds bandweven. Na een workshop waarin zelf maken van textiel gereedschap centraal stond, ben ik rond gereisd door midden Zweden en heb gezocht naar bandweefkammen zoals ze vroeger gebruikt werden. Dat was de start van de ene bandweefkam na de ander die onder mijn houtsnijmes ontstond. Vervolgens natuurlijk oefenen met bandjes weven in kleuren en soorten.
Nu staan voor dit voorjaar een aantal workshops gepland die georganiseerd worden vanuit Amphion Cultuurbedrijf. Ik deel er mijn eerste ervaringen. Opgeven kan via: langlevekunst@amphion.nl
Bovendien ben ik bezig met het maken van een stoel in Essenhout op ambachtelijke wijze. Dat vraagt om een handgemaakte zitting van zelf geweven band!
Ik heb er zin in.


Update december 2022

De kerstmarkt komt in zicht 😍
Op 9 en 10 december sta ik op de "Nikolausmarkt" in Rheine Duitsland.
Een grote variatie aan producten heb ik gemaakt, zowel van hout als ook viltproducten.
Handpoppen in soorten en maten, maar ook heerlijke zelfgemaakte cranberryjam met handgesneden lepeltjes uit kersenhout.
Kom gezellig shoppen op deze niet al te grote maar gezellig markt!

Update november 2022
Tijdens de herfstperiode stond voor mij het maken van een midwinterhoorn centraal. Yes hij is afgekomen voor de eerste advent. Dat stond al jaren op mijn lijstje om te doen.

Een heel leuk proces, wat redelijk wat tijd in beslag nam tussen alle projectjes voor de kerstmarkt door. Ik heb een verslag gemaakt van het maakproces. Een video overzichtje vind je HIER.

Vind je het leuk het hele verslag te lezen en meerdere video`s te zien? Stuur me even een mailtje dan stuur ik je de link naar het verslag.






Update augustus 2022
De zomervakantie heeft weer veel inspiratie gebracht. Een opdracht voor "tomtegrötsskedar" leidde tot het snijden van kabouterlepels, waarmee in de adventstijd in Zweden zogenaamde "kabouterpap- tomtegröt" gegeten wordt. Kabouters snijden kost me een beetje tijd, dus ik moet vooruit werken. Heerlijk om te doen! Zeker op de plaats waar ik dat aan het doen was in de Zweedse bergen. Zelfs een rendier kwam me daar begroeten.

In september zijn er weer workshops via Amphion cultuurberdijf. Bij mij kun je weer deelnemen aan 'schilderen met vilt". Schrijf je in via langlevekunst@amphion.nl . 

Ook is er vaak vraag naar workshops hier bij mij thuis. Ik organiseer geen workshops op eigen initiatief, maar op aanvraag is er wel veel mogelijk. Denk aan muizen naaldvilten, zelf sloffen maken door natvilten, of misschien liever handschoenen, kerstkaarten vilten, vogeltjes natvilten of naaldvilten, handpoppen maken...... of misschien heb je zelf een idee. Vraag me gerust, dan kunnen we kijken wat er mogelijk is.
Denk bij kosten aan ongeveer 30-35 euro pp voor een dagdeel. Op basis van de wensen, aantal deelnemers en benodigd materiaal maken we een passende prijsafspraak.

Update April 2022
Het leven wordt weer steeds normaler. We doen weer leuke hout- en wolhobby's samen met anderen! Zo heerlijk. Voor de verkoop in Zweden ben ik weer veel lepels aan het snijden. Houten eetlepels zijn gevraagd. Inmiddels heb ik een heel aantal kerftechnieken geoefend en de lepels worden qua versiering steeds beter. Ook ben ik bezig meditatief te snijden en maak veren van de houtresten. Heerlijk al die vormen, van verschillende houtsoorten. Ze zijn bedoeld om dromenvangers mee te maken.
Samen met "Lang leve kunst en naoberschap", een project van Amphion cultuurbedrijf is een programma samengesteld tussen Pasen en Pinksteren in Hummelo. Ik mag een kleine workshop natvilten verzorgen. "Schilderen met vilt".

Kom je ook? Zin in!

Inschrijven via: langlevekunst@amphion.nl



Update December 2021

In Duitsland ging de kerstmarkt nog door! Mijn vriendin in Rheine heeft daar een aantal mooie producten voor mij verkocht. Vilten elanden en houten lepeltjes onder anderen vonden een nieuw thuis voor de kerst.💕🎅🎄.
Hier in Nederland is sinds gister weer een volledige lockdown. Elke update die ik schrijf laat toch weer maatregelen zien gericht op Covid. 
Maar!.... We knutselen door. Ik ben als altijd veel bezig met hout, veel lepels momenteel. Het is meditatief en mijn techniek met bijl en mes wordt steeds beter.
Maar ook naaldvilten, tussen alle kerstknutsels door, is een heerlijke bezigheid.
Voor nu wens ik iedereen veel knutseltijd, "hemslöjd", fijne feestdagen en gezondheid en geluk in 2022!
Ik zie je graag hier in mijn bakhuisje.


Update herfst 2021
Alweer veel tijd voorbij en veel leuke dingen gemaakt. Inspiratie opgedaan bij verschillende collega`s en in Zweden afgelopen zomer. Inmiddels ben ik nog steeds veel thuis aan het werk en ben ik elke keer blij als er mensen binnen komen neuzen in mijn bakhuisje. Heerlijk die enthousiaste mensen en de ideeën die we kunnen delen. Men vraagt regelmatig naar workshops. Die adverteer ik niet, maar wil je met zijn tweetjes een keer komen vilten en kennis maken met de leuke mogelijkheden? Neem gerust contact op. Misschien kunnen we iets afspreken. Grotere groepen gaat in deze tijd helaas niet.
Op dit moment zijn er weer genaaldviltte muizen op voorraad, ben ik bezig met kerstkaarten van vilt en doe ik veel houtsnijwerk. Ik verfijn mijn technieken op het gebied van "karvsnitt", of "chipcarving" en heb weer meegedaan met een Nederlands-Vlaamse lepelruil.  Kijk eens bij de lepels voor de resultaten of volg de recente posts op instagram. 

Welkom online, of in de werkplaats.


 

Update juli 2021
We naderen zomervakantie. Het is een spannende tijd voor wie op vakantie wil. Kunnen we naar Zweden deze zomer? Het lijkt er op het moment wel op 😍. Niet dat ik per se inspiratie nodig heb vanuit Zweden. Zoveel mensen ontmoet die mij zijn komen opzoeken in het bakhuisje. Soms per mail een bestelling die weer een nieuwe uitdaging vormt. Steeds leuk!
Bijvoorbeeld een wollen zonnehoed met extra brede rand. "Wat goed is tegen de kou is ook goed tegen de warmte", mijn oma zei het voeger al.
Verder heb ik van de prachtige wol van het Gottland schaap van boerderij "Nora Anna`s" de beloofde kraanvogel gemaakt. Check it out bij de natviltprojecten.

Op naar de zomer en ik hoop de kraanvogels in Zweden in het echt te zien!

Update april 2021
Nog steeds zijn we in een lockdown met nog steeds de avondklok. Versoepelingen in zicht, maar de situatie is nog steeds twijfelachtig. Ondertussen gewoon veel tijd voor hobby en gezellige bezigheden.
Sinds afgelopen week heb ik een mini shopje geopend in mijn werkplaats. Zoveel leuke dingen gemaakt en delen is fijn. Af en toe loopt er iemand binnen en ontstaat er leuke uitwisseling van interesses. Zo fijn om af en toe weer iemand te spreken op het erf.


Ook zijn er inmiddels een aantal workshopjes geweest. Naaldvilten, natvilten... Maximaal 2 personen en alleen bij mooi weer, buiten in de tuin. Voelt als een feestje😊😊

Ondertussen vliegen mijn vogeltjes uit naar verschillende adressen. Wil je ook eens komen kijken. Maak een afspraak via imove@cs.com, of kom langs als de vlag uithangt. Welkom.


Update 25 januari 2021
Inmiddels zijn we weer in een verlengde lockdown, zelfs met avondklok nu!
Voor de productie in mijn bakhuisje is dat niet slecht hoor😃. Daar gaat alles gewoon door, opgesloten of niet. Lekker met de kachel aan!
Ik heb een brandstempeltje ontworpen. Die is binnen en de eerste producten hebben nu een brandstempeltje. Vanaf nu zul je dan ook al mijn maaksels herkennen aan dit brandmerkje.

Wat betreft het houtsnijden voel ik me weer een stapje verder. Het lepelboek van Job en Sjors van Vers Hout heeft weer nieuwe inspiratie gegeven, als ook de lockdown spoonswap waar ik aan meedeed.
Mijn uitruil:

Verder is er inmiddels een zwerm vilten vogels in de maak. Ik hoop dat ze dit voorjaar neerstrijken in de boomgaard voor het bakhuisje. We wachten het af!


Update december 2020
Helaas was er geen kerstmarkt natuurlijk. Maar stilzitten is niet mijn ding. Dus wel veel gemaakt en weer veel ervaringen opgedaan. In december heb ik veel lepels gesneden in verschillende houtsoorten.
Het vliegwiel van de trapdraaibank met nieuwe wigjes vastgezet. dat lijkt nu beter te gaan. echte werkstukken zijn nog niet in de maak, maar er wordt proefgedraaid met verschillende houtsoorten.
Kijk bij de houtsnijwerk lepels voor nieuwe lepelwerkjes.
Verder is er een heuse "lepelswap".     #LEPELSWAPNL
Kijk op Instagram of Facebook wanneer je verschillende lepels die uitgeruild worden wilt volgen in januari. Er zijn heel wat lepelsnijders in Nederland. Een wereld apart 😄💖.

Gelukkig nieuw jaar, met veel gezondheid wens ik iedereen. Deel, wees creatief en geniet in 2021!


7-10-2020:

Wat een inspiratie heb ik weer opgedaan tijdens mijn verblijf in Zweden de afgelopen weken. Veel viltkunst gezien, met verschillende kunstenaars ideeën uitgewisseld tijdens oa kunstronde "Ljusstråk" in Nora. Ik ben gestart met het maken van viltkunstproducten voor de kerstmarkt begin december, geïnspireerd op de nieuwste Zweedse ervaringen.

Een andere topervaring was een bezoek aan de bakermat van de houtsnijkunst voor mij in de provincie Dalarna. Een handgemaakte antieke houtdraaibank moest worden weggehaald uit een opgekochte oude schuur. De wiggen zaten vast al 100 jaar op zijn plaats. Het kostte een aantal uren om de draaibank goed te demonteren. Gelukt! met passen meten in de auto geladen en nu de komende week weer in elkaar zetten de testen! Zo spannend. Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.😍

Bij "Kom es Ann" in Midlaren is bijna alles weer uitverkocht. Wat fijn dat er zoveel mensen enthousiast zijn. Ik heb gewerkt aan een update van producten voor de mini expositie in Midlaren. Al een beetje een knipoog naar de kerstmarkt (We hebben nog een beetje hoop).

28-8-2020: Update Expositie "Kom es Ann" in Midlaren aan het Pieterpad.

Afgelopen weekend is de mini expositie bij "Kom es Ann" weer aangevuld. Het was wel erg leeg geworden!
Je vindt er nu weer een aantal nieuwe vogeltjes van wol en van hout. Vers gesneden lepeltjes en een aantal nieuwe sieraden.

De lepeltjes snijd ik meestal uit Berkenhout. Op dit moment experimenteer ik ook met het hout van een Perzikboom. Prachtig hout om te snijden! Word ik helemaal blij van.

De lepeltjes die je vindt bij "Kom es Ann", zijn geïmpregneerd met een mengsel van geklaarde bijenwas en walnotenolie. Het mengsel maak ik zelf, nadat de bijenwas die ik van een bevriende imker krijg, geklaard is.
De olie trekt in het hout, de was wordt hard en vormt een mooie beschermlaag. De lepeltjes zijn dus vocht afstotend.






4 opmerkingen:

  1. echt de moeite waard om een kijkje te nemen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Ingrid, Wat leuk om te zien zeg! Nu snap ik dat de boortjes erbij passen.... Hg marjolein van marktplaats

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marjolein,
      Ze zijn goed in gebruik hoor. Ook het mesje is inmiddels geslepen en in gebruik als lepel uitholmesje. Nogmaals bedankt!

      Verwijderen